logo BDSP

Base documentaire


Votre avis nous intéresse

Le réseau BDSP met en oeuvre un projet d'innovation et d'amélioration de ses services, dans le souci constant de proposer des contenus de qualité adaptés aux besoins des utilisateurs.

Identifier de nouvelles sources de financements est la condition nécessaire pour assurer la poursuite et la pérennité de cet outil unique qu'est la BDSP, tout en le faisant évoluer.

Pour définir un nouveau modèle économique, nous avons besoin de votre avis : merci de répondre à notre enquête (temps estimé : 5 minutes).

Participer maintenant
Participer plus tard J'ai déjà participé

  1. Teaching newvborn medicine to third-year medical students : use of a checklist.

    Article - En anglais

    Objective 

    To determine if use of a checklist during the third-year medical student's newborn medicine rotation within the pediatric clerkship affected grades, endof-course examination scores, or perceptions of the newborn clinical experience before and after use of this teaching aid.

    Methods 

    The checklist contained 46 newborn medicine-related skills and concepts and required staff review.

    A postclerkship questionnaire was used to assess the student's perception of all components of the clinical clerkship.

    A standardized test was used to assess clinical knowledge.

    The clerkship grade was based on test scores (30%) and clinical performance (70%). Results : All students (N=321) returned the postclerkship questionnaire from july 1,1988, to june 30,1990, and the checklist plus questionnaire (N=294) from july 1,1990, to june 30,1992.

    During both periods, the curriculum and clinical experience remained unchanged.

    Although there was no change in grade distribution, mean final examination score (P<. 011) and student perception of the nursery portion of the clerkship (P<. 01) improved significantly after we began using the checklist. « Poor » ratings of the nursery experience decreased from 12% (1988 to 1989) to 3% (1991 to 1992), and « excellent » ratings increased from 13% to 24%. In addition, examination performance on specific examination questions appeared related to completion of checklist items (r=68, P<. 016).

    Mots-clés Pascal : Enseignement universitaire, Néonatologie, Pédagogie, Objectif, Etudiant, Médecin, Performance

    Mots-clés Pascal anglais : Higher education, Neonatology, Pedagogy, Objective, Student, Physician, Performance

    Logo du centre Notice produite par :
    Inist-CNRS - Institut de l'Information Scientifique et Technique

    Cote : 95-0266178

    Code Inist : 002B30A09. Création : 01/03/1996.